فرصت باقیمانده

  • 22روز
  • 10ساعت
  • 55دقیقه
  • 37ثانیه
تنظیمات ارتفاع لایه در پرینتر سه بعدی - کیتک | کیهان صنعت شریف

ارتفاع لایه گذاری (Layer Height) یا رزولوشن پرینتر سه بعدی

تنظیم ارتفاع لایه در پرینت سه بعدی یکی از تنظیمات ساده است که بر سرعت و جزییات پرینت تاثیر بسزایی دارد. در ادامه این مقاله به توضیحات مربوط به ارتفاع لایه در عملیات پرینت می پردازیم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا ابتدایی ترین مسئله در خصوص پرینت با  چاپگر سه بعدی بیاموزیم:

ارتفاع لایه در پرینتر سه بعدی چیست و چرا اهمیت بسیاری دارد؟

ارتفاع لایه در پرینتر سه بعدی چیست ؟

ارتفاع لایه دقیقا همین معنی را می دهد: یعنی ارتفاع دقیق هر لایه از پلاستیک که در یک پرینتر سه بعدی اکسترود، پرینت یا رسوب داده می شود. تنظیمات این قسمت از طریق برنامه ی اسلایسر انجام می شود و به شدت بر نتیجه ی نهایی پرینت تاثیر گذار است. به همین دلیل از ابتدای کار باید در مورد این مساله به دقت تصمیم گیری کرد. اگر این گزینه به درستی تنظیم شود سرعت، رزولوشن و یکنواختی و نرمی پرینت  افزایش می یابد.


++ مطالعه مقاله بهترین تنظیمات سرعت در پرینتر سه بعدی ++


توجه داشته باشید که ارتفاع لایه معمولا در مقیاس میکرون محاسبه می شود. یک میکرون معادل 0.001 میلیمتر است. نکته ی مهم دیگر، تنظیم ارتفاع لایه در پرینترهای FDM است: هر چه ارتفاع عمودی کمتر باشد خط افقی ضخیم تر می شود و هرچه ارتفاع لایه بیشتر باشد خط افقی نازکتر. این امر ممکن است دقت سطح افقی را تحت الشعاع قرار دهد مخصوصا در چاپ قطعات متحرک کوچک که با استفاده از مکانیزم های پرینت، یک جا (print-in-place) چاپ می شوند.

پرینترهای مختلف برای تنظیم ارتفاع لایه، مقادیر مختلف برای حداکثر رزولوشن دارند. کمترین ارتفاع استاندارد مابین 50 تا 100 میکرون (0.05 و 0.01 میلیمتر) است. بنابراین در زمان خرید یک پرینتر سه بعدی باید حداقل ارتفاع لایه را در نظر گرفت.  پرینترهای رزینی و لیزری در مقایسه با پرینترهای FDM حداقل ارتفاع لایه ی کمتری دارند.چون برای پرینت قطعاتی با جزییات بسیار دقیق طراحی شده اند.

بسیار خوب! حالا که فهمیدیم منظور از ارتفاع لایه چیست بیایید ببینیم که با توجه به سرعت، رزولوشن و صافی و یکدستی کار، باید ارتفاع لایه را چگونه تنظیم کنیم.

بهینه سازی سرعت پرینت

بهینه سازی سرعت

یکی از مهمترین دلایل تغییر تنظیمات ارتفاع لایه ، افزایش سرعت پرینت است. هرچه ارتفاع لایه بیشتر تعیین شود در نتیجه برای رسیدن به ارتفاع مطلوب، پرینتر می بایست تعداد لایه های کمتری پرینت بگیرد که نتیجتا سرعت پرینت بیشتر می شود.

در کل، بالا بردن ارتفاع لایه ی چاپ منجر به پایین آمدن رزولوشن و کیفیت پرینت می شود. از این “ترفند” می توان برای چاپ قطعات بسیار بزرگ که جزییات و ریزه کاری زیادی ندارند می توان بهره گرفت. چرا که در این مدل ها می توان از بعضی ریزه کاری ها صرف نظر کرد و یا با پس پردازش کار را تکمیل کرد.

می توانید برای پرینت هر نمونه، به منظور دستیابی به بالاترین سرعت در عین حفظ رزولوشن مطلوب،  ارتفاع لایه را مجدد تنظیم کنید. پس این مورد، در هر پرینتر باید بر اساس تجربه ی فردی برآورد و تنظیم شود.

بالا بردن کیفیت

واقعیتی کمتر شناخته شده در مجموعه ی پرینت سه بعدی: در بیشتر پرینترهای سه بعدی، رزولوشن عمودی بیشتر از افقی است. چرا؟ پیچ های سربی چون در مدت زمان طولانی تری نسبت به تسمه تایم ها در سایر محورها، حرکت می کنند، دقت پرینتر را در موقعیت عمودی بسیار بیشتر بالا می برد. به همین دلیل، پرینتر در محور عمودی خیلی بهتر از افقی می تواند جزییات را پرینت کند.

البته هر چه ارتفاع لایه چاپی را کمتر تعیین کنید سرعت چاپ پایین تر می آید و پرینتر باید تعداد لایه های بیشتر با جزییات بسیار بسیار بیشتر بسازد.

صافکاری سطح

تنظیمات مختلف ارتفاع لایه در پرینت سه بعدی

حسن دیگر وجود جزییات بسیار زیاد در لایه های چاپ شده با ارتفاع کمتر این است که قطعه ی پرینت شده صاف تر و یکدست تر می شود. اگر ارتفاع هر لایه کمتر باشد هر لایه کمتر نمایان شده و در نتیجه سطح قطعه ی چاپی صاف تر می شود. و اگر ارتفاع لایه بیشتر باشد لایه ها در سطح قطعه ی چاپی زبر و خشن و نمایان تر می شوند.

با علم به این موضوع، می توانید در مورد مدل هایی که باید در پایان کار سطحی صاف و نرم داشته باشند مثل محورها ِیا مکانیزم های پرینت در جا (print-in-place )، با کاهش ارتفاع لایه، تا حد امکان به سطح صاف مورد نظرتان برسید. همانطور که می دانید این کار با وجودیکه جزییات مدل را با دقت و ظرافت بیشتر نشان می دهد ولی سرعت پرینت را پایین می آورد. پس در مورد پرینت قطعات بزرگ، زمان طولانی پرینت را مد نظر قرار دهید.


++ مطالعه مقاله چگونه سطوح قطعات پرینتی را صاف و صیغلی کنیم ++


تنظیمات مربوط به ارتفاع لایه در تمامی نرم افزار های اسلایسر موجود می باشد و جز پارامتر های اولیه در عملیات پرینت با دستگاه های پرینتر سه بعدی با تکنولوژی FDM می باشد. با انتخاب بهترین مقادیر برای ارتفاع لایه، کیفیت خروجی کار بسیار افزایش می یابد و شما به عنوان کاربرد پرینتر سه بعدی از نتیجه بدست آمده نهایت رضایت را خواهید داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آزمون امنیتی *