فرصت باقیمانده

  • 22روز
  • 10ساعت
  • 55دقیقه
  • 37ثانیه
بهترین تنظیمات سرعت پرینتر سه بعدی (سرعت پرینت، جابجایی، مکش و...) - کیتک | کیهان صنعت شریف

یکی از بخش هایی که برای کاربران پس از خرید دستگاه پرینتر سه بعدی همیشه مسئله است و آنها را دچار سردرگمی می کند، تعیین سرعت و تنظیمات مربوط به آن است. در این مقاله ما به کمک شما آمده ایم تا شما بتوانید بهترین تنظیمات مربوط بخش سرعت در چاپگر سه بعدی خود را در استفاده از فیلامنت های PLA  و دیگر مواد مصرفی پیدا کنید و یک نتیجه بسیار مطلوب را بدست آورید، پس با ما در ادامه همراه باشید.


++ خرید انواع فیلامنت های پرینتر سه بعدی با تنوع رنگ های جذاب ++


سرعت چاپ پرینتر سه بعدی چقدر است؟

یکی از مهمترین و شاید منحصر به فرد ترین دلایلی که کاربران از پرینتر سه بعدی استفاده می کنند مزیت ویژه آن در “ساخت سریع نمونه های اولیه” است. شاید همین لحظه شما در این فکر باشید که پرینت بسیاری قطعات توسط چاپگرهای سه بعدی ساعت ها و شاید روز ها طول بکشد! اما خوشبختانه، نکته اینجاست که شما می توانید این مقدار زمان را تنظیم کنید تا آن را کاهش دهید. همچنین تغییر اشتباه این تنظیمات می تواند منجر به نواقص و یا حتی خرابی قطعه در پرینت شود.

سرعت پرینت (Print Speed) در پرینتر های سه بعدی

سرعت پرینت

مهمترین بخش در تنظیمات همین، سرعت پرینت یا Print Speed که تاثیر بسیاری در کیفیت خروجی قطعه شما نیز دارد. همانطور که از اسم آن مشخص است، سرعت پرینت تعیین کننده مقدار سرعت حرکت استپر موتور های پرینتر شما  همچون محور X و Y و استپر موتور متصل به اکسترودر است.

برای تست سرعت چاپگر سه بعدی خود می توانید یک مکعب یک در یک را در ابتدای کار با دستگاه پرینت بگیرید و تنظیمات سرعت مختلف را بر روی آن اعمال کنید و تغییرات را مشاهده کنید تا در نهایت به تنظیم نهایی و دقیق خود برسید.

تنظیم سرعت بسیار پایین باعث تغییر شکل قطعه پرینتی می شود زیرا نازل زمان بیشتری بر روی مواد پلاستیکی حرکت می کند. تنظیم سرعت بسیار زیاد نیز باعث می شود تا مواد به خوبی و در زمان مناسب خنک کاری آن صورت نگیرد و کیفیت نامطلوبی را ایجاد کند. همچنین مشکلاتی از قبیل چسبندگی لایه اول به سطح به وجود آورد. بهترین سرعت، مقداری است که پرینتر سه بعدی شما در یک زمان معین مواد زیادی را چاپ کند و در عین حال کیفیت را کاهش ندهد.

برای تنظیم بهتر سرعت پرینت تنظیمات زیر در بسیاری از موارد کاربردی است:

  • سرعت دیواره های خارجی (outer wall/shell speed):

    این تنظیم بیان کننده مقدار سرعت چاپ در بخش محیط قطعه می باشد. معمولا مقدار این بخش را برای دریافت کیفیت سطح بهتر کاهش می دهیم.

  • سرعت دیواره های داخلی (inner wall/shell speed):

    این بخش تعیین کننده سرعت چاپ در قسمت محیط داخلی قطعه است. معمولا مقدار این بخش با مقدار سرعت کلی پرینت یکسان قرار می دهیم تا زمان پرینت در عین حفظ استحکام کاهش یابد.

  • سرعت پرشوندگی (infill speed):

    تنظیم این مقدار تعیین کننده این است که infill قطعه با چه سرعتی چاپ شود. معمولا برای حفظ استحکام قطعه مقدار آن با سرعت کلی پرینت یکسان قرار می دهیم.

  • سرعت لایه بالا و پایین (top/bottom speed):

    این بخش بیانگر سرعت چاپ لایه بالا و پایین قطعه است. معمولا برای کیفیت سطح خروجی بهتر این مقدار را کمی کاهش می دهیم.

سرعت جابجایی (travel speed) در پرینتر های سه بعدی

سرعت جابجایی travel

travel speed بیانگر مقدار سرعت جابجایی بخش هد دستگاه هنگامی که هیچ فیلامنتی از اکسترودر خارج نمی شود می شود. افزایش سرعت travel زمان پرینت را در حد قابل ملاحظه ذخیره می کند، اما افزایش بیش از حد و نامعقول آن باعث مشکلاتی همچون پرش لایه ها از یکدیگر و خرابی قطعه را بوجود آورد.

برای تعیین یک سرعت travel معین در دستگاه پرینتر سه بعدی خود، یک قطعه ی کوچک را در سرعت های متفاوت تست کنید. از مقدار 100 میلیمتر بر ثانیه شروع کنید و در بازه های 5 میلیمتر بر ثانیه آن را کاهش دهید. اگر کیفیت سطح مشاهده شده مطلوب است مقدار را بیشتر کنید و برعکس. حواستان به جابجایی و قرار گیری نا صحیح لایه ها بر روی یکدیگر همون تصویر بالا باشد!

سرعت مکش (retraction speed) در پرینتر های سه بعدی

تنظیمات ریترکشن در پرینتر سه بعدی

سرعت ریترکشن تعیین کننده مقدار سرعت برای مکش و یا به داخل کشیدن فیلامنت قبل از جابجایی (travel) آن می باشد. این تنظیم برای کاهش رشته رشته فیلامنت بر روی قطعه پرینتی و کیفیت پرینت بسیار ضروری است. مقدار بسیار کم آن به شما یک قطعه، پر از رشته های فیلامنت و لکه روی آن تحویل می دهد! افزایش سرعت بیش از حد نیز باعث آسیاب شدن فیلامنت که همان رشته رشته شدن یا حباب می شود.

برای تعیین یک مقدار مناسب، یک قطعه کوچک را در سرعت های مختلف امتحان کنید. از مقدار 25 میلیمتر بر ثانیه آغاز کنید و در بازه های 5 میلیمتر بر ثانیه افزایش دهید. حواستان به رشته های تار یا درخت مانندی باشد که بین قسمت های مدل کشیده می شوند باشد. بهترین سرعت retraction بالاترین مقداری است که بدون ایجاد اختلال در جریان خروجی فیلامنت این مشکلات در سطح قطعه را کاهش دهد.

برای تنظیم بهتر سرعت ریترکشن تنظیمات زیر در بسیاری از موارد کاربردی است:

  • سرعت مکش (retract speed): این مقدار تعیین کننده سرعت دقیق مکش فیلامنت به داخل است. معمولا با مقدار سرعت مکش کلی retraction speed است و تنظیمات مختلف آن نیز از همین رویه پیروی می کند.
  • سرعت اولیه (prime speed): این مقدار تعیین کننده سرعت فیلامنت برای خروج دوباره پس از مکش اولیه است. افزایش این مقدار منجر به کاهش زمان پرینت و کم شدن حباب های روی مدل می شود زیرا پلاستیک زمان بیشتری را در دمای بالا سپری می کند. اما افزایش بیش از حد آن می تواند منجر به گرم نشدن کافی آن برای از سرگیری دوباره پرینت شود. در بسیاری از موارد یکسان بودن مقدار آن با سرعت retraction عملکرد بسیار مناسبی دارد.

پوسته ها، پرشوندگی، ارتفاع لایه در پرینتر سه بعدی

تاثیر پرشوندگی در سرعت پرینتر

تنظیمات دستگاه پرینتر سه بعدی برای چاپ یک قطعه تنها به سرعت پرینت خلاصه نمی شود و به عواملی دیگری نیز بستگی دارد. عواملی همچون مقدار فیلامنت و ضخامت آن در لایه های خروجی از اکسترودر. این تنظیمات جزئیات زیادی دارند. بنابراین تنها به کلیات آن ها که در سرعت پرینت موثر است می پردازیم:

  • پوسته ها (shell): تنظیمات پوسته بیانگر مقدار فیلامنت خروجی برای شکل دهی سطوح خارجی قطعه می باشد. افزایش تعداد پوسته ها، استحکام قطعه را بیشتر می کند.
  • پرشوندگی (infill): این بخش بیان کننده ساختار داخلی قطعه است که دارای تنوع و الگو های متفاوت با چگالی های متفاوت است. الگوی infill تا حدودی در سرعت پرینت موثر است در حالیکه چگالی آن تاثیر بسیار و مستقیمی در سرعت پرینت دارد. چگالی زیاد استحکام قطعه و زمان پرینت را به شدت افزایش می دهد.
  • ارتفاع لایه (layer height): تاثیر بسیار زیاد ارتفاع لایه در سرعت و زمان پرینت غیر قابل انکار است. هرچه ارتفاع لایه بیشتر باشد، لایه ها در قطعه پرینتی نیز ضخیم تر هستند. در نهایت قطعه زودتر چاپ می شود، تنظیم مقدار آن بستگی به نیاز و انتظار شما از قطعه دارد.

++ تنظیمات مختلف پرشوندگی (infill) در پرینتر سه بعدی ++


سخن آخر…

در این مقاله سعی کردیم تا تنظیمات مرسوم برای سرعت پرینت را در چاپگر سه بعدی اشاره کنیم. با ایجاد تنظیمات می توانید سرعت پرینت را افزایش دهید تا در زمان صرفه جویی کنید. در ایجاد تغییرات سرعت بسیار  به کیفیت قطعه پرینتی نیز بسیار توجه کنید و متناسب با آن تغییرات اعمال کنید. ذکر این نکته الزامی است که  تنظیمات دستگاه های پرینتر سه بعدی دیگر و نرم افزار های اسلایسر متفاوت می تواند مختلف باشد پس تکرار و انجام تست های متنوع در هر دستگاه پیشنهاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آزمون امنیتی *