فرصت باقیمانده

  • 22روز
  • 10ساعت
  • 55دقیقه
  • 37ثانیه
تفاوت پرینترهای سه بعدی FDM و پرینتر رزینی - کیتک | کیهان صنعت شریف

در این مقاله می خواهیم در مورد دو فناوری پرینترهای سه بعدی را صحبت کنیم و تفاوت پرینترهای FDM ،SLA و DLP را بررسی کنیم. تا بتوانیم برای نیاز خود بهترین دستگاه را انتخاب نمائیم. در ابتدا به شرح هر فناوری FDM و SLA می‌پردازیم و سپس آنها را باهم مقایسه میکنیم، همراه ما باشید:

فناوری پرینترهای FDM

کلمه FDM مخفف عبارت Fused Deposition Modeling و یا به عبارتی لایه گذاری لایه های ذوب شده می‌باشد.که ممکن است بعضی به آن FFF نیز بگویند. در چاپگرهای سه بعدی که از فناوری FDM استفاده می‌کنند؛ از روش ساخت لایه افزایشی استفاده می‌شود. که به اینصورت است که فیلامنت ماده ترموپلاستیک را داخل دستگاه قرار می‌دهند. سپس با توجه به طرح مورد نظر با لایه لایه قرار گرفتن فیلامنتهای ذوب شده روی هم طرح مد نظر ما ایجاد می‌شود.

پرینتر FDM

 

فناوری پرینترهای رزینی

در این فناوری از ماده‌ای به رزین استفاده می‌شود که با تابش منبع نوری و یا لیزر سخت شده، و پرینترهای رزینی هم از روش ساخت لایه افزایشی استفاده می‌کند. به این شکل که در پرینترهای سه بعدی SLA مدل را در ظرفی غوطه ور از رزین از بالا به پایین می‌سازند و البته در این پلتفرم مدل به صورت برعکس در ظرف ساخته می‌شود و به تدریج از سینک خارج می‌شود. اگر در فرآیند ساخت از پرتوهای لیزر استفاده شود به آن فناوری SLA می گویند و اگر با پرتوهای نوری دیگه استفاده شود به آن فناوری DLP می‌گویند.

تفاوت دیگر در دو چاپگر SLA و DLP نحوه تکمیل شدن فرآیند ساخت است؛ که در DLP‌ پرتو تابش شده یکباره برشی کاملی از لایه را می‌سازد، در حالی که در SLA لایه ها متناوب (همانند روش FDM اما بسیار سریعتر) ساخته می‌شوند.

چاپگرهای رزینی SLA و DLP

مقایسه فناوری پرینترهای سه بعدی FDM وSLA

پیشنهاد می کنم با برترین پرینترهای 1400 آشنا شوید.

ما این پرینترهای را از جنبه‌های متفاوتی بررسی می‌کنیم:

1.متریال و رنگ بندی

ماده مصرفی در پرینترهای سه بعدی FDM فیلامنت که از جنس ترموپلاستیک است.فیلامنت در طرح های متفاوتی وجود است مثل طرح فلز، چوب، شفاف و … اما جنس همه آنها پلاستیک است. وتنها در رنگ بندی و جنس ظاهری باهم متفاوت هستند.

همانطور که قبلا گفتیم ماده مصرفی در پرینترهای SLA و یا DLP رزین است، که تنوع خاصی در مقایسه با فیلامنت در بافت و رنگ بندی ندارند.

باید دقت کنید که معمولا هر برند سازنده چاپگرهای سه بعدی لیزری، متریال رزین خاص خود را نیز عرضه میکند که رنگبندی محدودی دارد، برای مثال برند FormLab تنها رزین سیاه، سفید،‌ طوسی و شفاف را عرضه میکند. پس مشتریان از نظر تامین رزین به سازنده دستگاه متکی هستند. در ایران با توجه به محدودیت مدلهای چاپگر لیزری، متریالهای محدود مناسب آن وجود دارد.

2.کیفیت و دقت در چاپ سه بعدی

در چاپگرهای سه بعدی FDM رزولوشن و دقت کار رابطه مستقیم با اندازه نازل و دقت حرکت اکسترودر در محور X و Y دارد. به طور خلاصه حداکثر روزولوشن پرینتر FDM به میزان 50 میکرون است (با دقت ۱۰۰ تا ۲۰۰ میکرون نیز کیفیت قابل قبول است). دقت کنید که با افزایش دقت چاپ، میزان مصرف مواد و زمان ساخت افزایش می یابد.

چاپگرهای سه بعدی SLA در مقایسه با FDM از کیفیت و دقت بالاتری برخوردارند. به این علت که دقت رزولوشن با توجه به سایز منبع نور یا لیزر روی جسم تعیین میشود که اندازه بسیار کوچکی دارد و باعث افزایش کیفیت ساخت میشود. و البته که تابش نور دقیقتر از حرکت مکانیکی نازل FDM است.

میتوان گفت در هنگام چاپ در پرینترهای رزینی فشار کمتری به مدل وارد میشود. پس سطح کار نیز کاملا صیقلی خواهد بود. پرینترهای سه بعدی SLA جزییات بسیار ریزی را که FDM قادر به تکمیل آن نیست به راحتی میسازند.به همین علت از چاپگر SLA برای هدف‌های خاصی مثل مدلسازی (مثلا طراحی جواهرات) استفاده می‌کنند.

3.ابعاد طراحی

موضوع دیگه تفاوت پرینتر FDM و SLA ابعاد چاپ این دو نمونه پرینتر است، در حالی که در FDM محدودیت در ابعاد بسیار کوچک داریم و بزرگی اندازه طرح مطرح نیست این قضیه در SLA برعکس میشود: ابعاد پرینت به چند سانتیمتر محدود است. در واقع فناوری SLA یا DLP یا LCD برای قطعات پیچیده و پرجزییات با اندازه کوچک کاربرد دارد (مثلا یک طراحی مدل جواهر).

4.سرعت پرینترهای FDM در مقایسه با پرینترهای رزینی

پرینتر های FDM سرعت بیشتری دارند همانطور گفتیم چاپگر FDM رزولوشن کمتری دارن و تعداد لایه هایی که جسم را تشکیل میدهد کمتر است.
اما پرینتر های سه بعدی SLA با این که سرعت پرینت هر لایه بیشتر است ولی چون از رزولوشن بالاتری برخوردار است و جسم را با تعداد لایه های بیشتری میسازد زمان بیشتری صرف میکند تا جسم را بسازد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آزمون امنیتی *