فرصت باقیمانده

  • 22روز
  • 10ساعت
  • 55دقیقه
  • 37ثانیه
دستگاه سی ان سی روتاری چیست و چه کاربردی دارد؟ - کیتک | کیهان صنعت شریف

دستگاه‌های سی ان سی از جمله ابزارهای پیشرفته در دنیای صنعتی محسوب می‌شوند که با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته و نرم‌افزارهای تخصصی، امکان پردازش و اجرای طرح‌های دقیق و پیچیده را فراهم می‌کنند.

دستگاه CNC روتاری به مجموعه ای از دستگاه های ۴ محور نسبت داده می شود که علاوه بر محور های X  و Y و Z  یک محور چهارم برای این دستگاه ها تعبیه گردیده است که در ابتدا و انتهای این محور به صورت عمومی دو عدد مرغک متل می شود.

دستگاه CNC روتاری چوب توانسته است جایگاه ویژه‌ای در صنعت چوب‌کاری کسب کند. این دستگاه با امکانات و قابلیت‌های خاص خود، فرآیند حکاکی و تراشکاری را بر روی چوب به یک سطح بالاتر از دقت و دانش تبدیل کرده و به تولیدکنندگان و هنرمندان این امکان را می‌دهد که آثاری بی‌نظیر ایجاد نمایند.

روتاری محور چهارم سی ان سی

دستگاه سی ان سی روتاری چوب

دستگاه سی ان سی روتاری چوب، با امکانات منحصر به فرد خود در تولید محصولات چوبی نقش بسیار مهمی ایفا کرده است. این دستگاه‌ها در ابتدا به منظور تسهیل و اتوماتیک کردن فرآیند حکاکی و تراشکاری در صنعت چوب‌کاری مورد استفاده قرار گرفتند.

اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی توانستند دامنه کاربردهای خود را گسترش داده و در زمینه‌های مختلفی از صنعت و هنر نقش آفرین باشند.

امروزه دستگاه CNC روتاری با امکانات بیشتر و دقت بالا، به هنرمندان، صنعتگران و طراحان این امکان را می‌دهد تا ایده‌های خود را در قالب آثار هنری یا محصولات تولیدی واقعی تبدیل کرده و با دقت و کیفیت بالا به بازار عرضه کنند.

دستگاه روتاری چوب ترکیبی از یک ماشین مکانیکی و برنامه کامپیوتری است و عملکرد این دستگاه مشابه سایر دستگاه های سی ان سی می‌باشد و در مقایسه با سایر دستگاه‌های روتاری می‌توان گفت کیفیت کار بهتری دارد.

دستگاه CNC روتاری از قسمت های مختلفی استفاده شده که هر کدام از آنها وظیفه متفاوتی را بر عهده گرفته اند. ابزارهای برشی، محور حرکتی، پایه سه نظام، اسپیندل از مهمترین بخش های این دستگاه ها می باشند که به صورت پیوسته و یکپارچه با هم در ارتباط بوده و اپراتور به کمک کامپیوتر عملکرد همه آنها را کنترل می‌کند. در حقیقت، نقش اپراتور فقط در مرحله کامپیوتری و قرار دادن نمونه بر روی میز محدود می شود و تاثیر مستقیمی بر عملکرد دستگاه ندارد. مزیت اصلی دستگاه‌ های روتاری ماشینی به کیفیت بالا، دقت و سرعت عمل آنها بر می گردد که به نقش کامپیوتر در عملکرد آنها اشاره دارد. 

افزودن محور چهارم به فرز سه محور شما ( با درنظر گرفتن توانایی ماشین در همزمانی چهار محور) می توان دسترسی اسپیندل به تمام زوایای قطعه را میسر ساخت و این در تولیدات دقیق تر و زمان کمتر ، موثرخواهد بود چرا که بدور از setup های مختلف شما نیاز به ساخت فیکسچر و صرف هزنیه بیشتر خواهید بود.

این ابزار به اپراتور قابلیت برش و سوراخکاری در فواصل مشخص و دقیق به صورت عمودی و افقی را می دهد. صفحه دوار بر روی یک میز صلب نصب شده است که در موارد دستی به وسیله ورنی و worm wheel به حرکت در میآید در موارد cnc  با استفاده از آمپیلیفایر و یک اینتر فیس می توان از طریق کنترل در جهت هماهنگ ساختن آن با دستگاه cnc اقدام کرد. این ابزار میتواند به صورت عمودی و یا افقی مورد استفاده قرار گیرد.

معمولا روتاری ها به وسیله یک سه نظام (chuck) و صفحه واسط (interface plate) به منظور گرفتن قطعه فیکس میگردند. در مورد فرز های چهار محور همزمان که مربوط میگردد به توانایی کنترل در همگام سازی هر چهار محور (x,y,z,a و یا c) می توان این device را بر روی میز به صورت عمودی و یا افقی فیکس کرد.

در انتخاب محور های چهارم باید به قطر قطعه  ، ارتفاع قطعه و در نتیجه آن حرکت کورس محور Z  به منظور توانایی در انجام ماشینکاری مورد نظر دقت کرد. چرا که تنها برای انجام دادن کارهای با قطر بالا تهیه روتاری با قطر بزرگتر کافی نیست ، بلکه در آن زمان فرز و یا ماشین سنتر مورد استفاده نیز باید از قابلیت های مناسب برخوردار باشد.

کاربرد دستگاه سی ان سی روتاری 

از عمده کاربرد های دستگاه cnc روتاری می توان به حکاکی پایه های مبل و پیکره تراشی و مجسمه سازی اشاره کرد. این دستگاه ها به دلیل اینکه به تمام زوایای قطعه کار دسترسی دارند، در صنعت چوب به صورت عمده در بخش مبلمان و در صنایعی چون سنگ و فلز و … اغلب برای پیکر تراشی استفاده می شوند.

از روتاری محور چهارم در موارد زیر نیز می توان استفاده کرد: 

  • ماشینکاری و دندانه کردن مهره
  • ایجاد سوراخکاری یکسان با فواصل معین بر روی یک فلنچ
  • ایجاد سوراخ های بزرگ با استفاده از فرزکاری در مسیر دایره ای در فرز های کوچک
  • برای تولید مارپیچ(helix) بر روی یک شفت
  • برای برش کامل منحنی ها با تنظیم مناسب
  • برای برش خطوط مستقیم در هر زاویه ای
  • برای برش آرک ها ( قوس)
  • برای برش قطعه های دایره ای
  • ساخت ایمپلر

روتاری محور چهارم کیتک 

تمامی دستگاه های سی ان سی کیتک قابلیت نصب روتاری محور چهارم را دارد. نصب روتاری بر روی دستگاه سی ان سی این امکان را به شما می دهد تا انواع قطعات دوار همچون پایه های مبل، انواع مجسمه و … را با برش و حکاکی براحتی تولید کنید.


++ برای خرید انواع دستگاه های سی ان سی به همراه روتاری محوری چهارم اینجا کلیک کنید ++


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آزمون امنیتی *