فرصت باقیمانده

  • 22روز
  • 10ساعت
  • 55دقیقه
  • 37ثانیه
حل مشکل نچسبیدن قطعه به صفحه ساخت - کیتک | کیهان صنعت شریف

حل مشکل نچسبیدن قطعه به صفحه ساخت

در مورد این مشکل باید در ابتدا یادآوری کرد که صفحه ساخت باید عاری از گرد و خاک، چربی یا هر ماده خارجی دیگر باشد، برای تمیز کردن صفحه ساخت از مقداری آب و الکل استفاده کنید. سپس محدوده پرینت بر اساس قطعه مورد نظر را به چسب ماتیکی آغشته کنید.
گاهی علت نچسبیدن لایه اول پرینت به صفحه ساخت تراز نبودن صفحه می باشد. اگر تنظیم سطح دستگاه شما به صورت دستی باشد باید با استفاده از پیچ های چهار طرف صفحه ساخت آن را تراز کنید. البته اگر دستگاه شما مجهز به سنسور تنظیم سطح اتوماتیک باشد این کار به صورت اتوماتیک در ابتدای پرینت انجام می شود و فقط کافیست یکبار پارامتر z offset را تنظیم کنید. برای تنظیم این پارامتر از طریق منوی ال سی دی مسیر زیر را دنبال کنید.

Menu >> Control >> motion >> Probe Z Offset
همچنین در صورت باقی بودن مشکل می توانید ارتفاع محور انتقال اکسترودر تا صفحه ساخت را در دو انتهای چپ و راست محور با استفاده از یک خط کش به طور دقیق اندازه گیری کنید. در صورت برابر نبودن ارتفاع ها پیچ مربوط به سمتی که ارتفاع کمتری دارد را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا اندازه در طرف برابر شود.

گاهی علت نچسبیدن لایه اول سرعت بالای پرینت لایه اول می باشد. لایه اول اساس پرینت قطعه را تشکیل می دهد و کیفیت آن تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت نهایی قطعه دارد. اگر سرعت پرینت لایه اول زیاد باشد مواد زمان کافی برای چسبیدن به صفحه ساخت را ندارند و از آن جدا میشوند. برای رفع این مشکل باید پارامتر Initial layer speed را در نرم افزار کاهش دهید، عدد پیشنهادی بین 10 تا 20 میلیمتر بر ثانیه می باشد.

در صورتی که همچنان مشکل نچسبیدن لایه اول باقی ماند، میتوان علت را به دما و خنک کاری نسبت داد. در شرایطی که لایه اول در ابتدا چسبندگی مناسبی دارد اما پس از گذشت مدتی از صفحه جدا میشود، علت انقباض ماده در اثر خنک شدن است. ما برای کاهش این مشکل در ساخت پرینتر های خود از یک صفحه داغ استفاده کرده ایم. از طریق مسیر زیر دمای صفحه داغ را برای فیلامنت PLA بین ۳۰ تا ۶۰ و برای فیلامنت ABS بین 80 تا 100 درجه سانتی گراد قرار دهید.

عملیات خنک کاری توسط فن اکسترودر جهت تسریع عمل چاپ استفاده میشود. این عملیات نباید در مورد چند لایه ابتدایی خصوصا اولین لایه صورت گیرد. سرعت چرخش فن در ابتدای چاپ را روی صفر درصد تنظیم کرده و رسیدن سرعت چرخش فن به حالت عادی خود را به لایه پنجم نسبت دهید.

برای تنظیم سرعت فن باید در نرم افزار از قسمت cooling پارامتر initial fan speed را روی مقدار صفر قرار دهید.

توجه: بهتر است در هنگام کار با فیلامنت های ABS به طور کلی از عملیات خنک کاری صرف نطر کنیم. در صورتی که محیط پرینت شما در معرض جریان هوا یا وزش باد باشد، باید دستگاه عایق کاری شود یا به گونه ای استفاده گردد که در معرض جریان هوا نباشد.

در صورتی که می خواهید یک قطعه کوچک را چاپ کنید و مشکل چسبندگی لایه اول به روش های بالا حل نشد، با استفاده از گزینه Brim می توانید سطح لایه اول و چسبندگی قطعه به صفحه ساخت را افزایش دهید. اما دقت کنید که عملیات جدا سازی Brim پس از چاپ به کار شما اضافه می شود. جهت فعال کردن Brim در نرم افزار مسیر زیر را دنبال کنید.

Build Plate Adhesion>>Build Plate Adhesion Type

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آزمون امنیتی *