فرصت باقیمانده

  • 22روز
  • 10ساعت
  • 55دقیقه
  • 37ثانیه
راه های جلوگیری از ایجاد سایه و حلقه در پرینتر سه بعدی - کیتک | کیهان صنعت شریف

اگر پس از خرید پرینتر سه بعدی، به فکر ایجاد سایه یا حلقه (Ghosting & Ringing) بر روی قطعه پرینتی هستید نگران نشوید! این کار، مساله ی ترسناکی نیست. در این مقاله سعی کردیم تا راهکارهایی به شما نشان می دهیم که این ایراد را به سادگی در هنگام کار با دستگاه پرینتر سه بعدی رفع کنید. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

یکی از مشکلاتی که کیفیت چاپ را پایین می آورد و باعث خراب شدن ظاهر قطعه می شود ایجاد حلقه یا سایه یا موج روی سطح کار می باشد. اگر متوجه شدید که دیواره بیرونی قطعه موج دار شده است معمولا با مشکل ایجاد حلقه (ringing) مواجه هستید. این ایراد باعث محو شدن لبه ها یا گوشه های کار می شود مخصوصا وقتی که متنی روی طرح باشد بیشتر مشخص است و زیبایی کار را تحت تاثیر قرار می دهد.

وجود ghosting در قطعه پرینتی

این مشکل در کیفیت ظاهری کار چاپ زمانی روی می دهد که نازل، لایه های چاپی را به طور منظم و کنترل شده روی هم چاپ نکند و فضای چاپ دائما تغییر کند. اثر موجی در اطراف کار، نتیجه ی لرزش لایه ها، سرعت بالای چاپ و جابجایی منطقه چاپ است.

علت ایجاد سایه و حلقه ها (Ghosting & Ringing) در پرینتر سه بعدی و راه های برطرف کردن آن

مهم این است که متوجه تفاوت مابین ایجاد حلقه و جابجایی لایه، باشیم. چرا که معمولا این دو مساله به سادگی با هم اشتباه گرفته می شوند. جابجایی لایه (layer shifting) زمانی رخ می دهد که مدل پرینتی پس از چاپ هر لایه، به یک جهت منحرف می شود. در صورتی که ایراد رینگینگ یا ایجاد حلقه وقتی روی می دهد که پس از چاپ هر لایه، مدل به چندین جهت عقب و جلو، جابجا می شود. همچنین شایان ذکر است که ایجاد حلقه با پرشدگی نمایان، فرق دارد. ایراد پرشدگی زمانی رخ می دهد که دیواره های مدل خیلی نازک باشد و هنگام پرشدن، پلاستیک از روی لایه سرریز کند.

راه حل اول:  سفت کردن تسمه ها

در پرینتر سه بعدی، تسمه هایی برای حرکت یک یا چند قسمت مثل هد یا بستر پرینت وجود دارد. به مرور زمان، این تسمه ها کش می آیند یا پیچ پولی های نگهدارنده ی آنها شل شده و در نتیجه تسمه شل می شود. که در این صورت هد پرینت و هر قطعه که از تسمه برای جابجایی استفاده می کند حین چاپ حرکت کرده و باعث ایجاد حلقه در مدل شود.

برای رفع این مشکل، باید تسمه های پرینتر را سفت کنید. روش انجام این کار بستگی به مدل پرینتر دارد. ولی معمولا، این کار با سفت کردن پیچ پولی نگهدارنده تسمه، انجام می شود. پیچ را تا جایی که سفت شود بپیچانید ولی بیش از حد سفت نکنید چرا که طول عمر آن را کاهش می دهد.


++ مقاله نگهداری و مراقبت دستگاه پرینتر سه بعدی را مطالعه کنید ++


راه حل دوم: سرعت چاپ را کاهش دهید

هر چه سرعت چاپ بیشتر باشد، هد چاپ سریعتر حرکت می کند و نتیجتا نازل حین چاپ، بیشتر می لرزد و چون تغییر مسیر هم با سرعت بیشتری انجام می شود، ایراد ایجاد سایه روی کار هم تشدید خواهد شد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم برای حل این مشکل سرعت چاپ را پایین بیاورید و این کار را با تنظیم سرعت در تنظیمات اسلایسر انجام دهید.

به یاد داشته باشید که نباید سرعت چاپ را پایین تر از25 درصد حالت کارخانه (حدود 60 میلیمتر بر ثانیه برای PLA) پایین بیاورید. اگر کاهش چشمگیر سرعت، مشکل را حل نکرد، بدین معنی است که شاید مشکل از جای دیگر باشد. و اگر فکر می کنید مشکل همان سرعت پرینت بوده است یک نمونه آزمایشی را به دفعات چاپ کنید. بدین صورت که با سرعت فعلی چاپ را شروع کنید و هر بار 5 میلیمتر در ثانیه سرعت را کاهش دهید تا به سطح مطلوب و بی عیب برسید.


++ بهترین تنظیمات سرعت در پرینتر سه بعدی ++


راه حل سوم: از یک پایه جامد و محکم استفاده کنید

یکی از بهترین راهکارها برای کاهش لرزش، انجام پرینت روی یک پایه جامد و محکم است. بهترین کار این است که پرینتر را بر روی یک سطح صاف و مستحکم مثل میز صاف قرار دهید یعنی جایی که میزان لرزش به حداقل برسد چون اجزای دستگاه ثابت هستند و حین کار تکان نمی خورند.

استفاده از یک لرزش گیر یدکی هم می تواند به کاهش بیشتر لرزش و در نتیجه عدم ایجاد حلقه روی کار کمک کند. امروزه غالب پرینترها دارای پایه های پلاستیکی هستند که در ثابت و بی حرکت ماندن دستگاه در محل نصب بسیار موثر است. اگر دستگاه شما این پایه هارا ندارد می توانید جداگانه بخرید و نصب کنید.

پرینتر های سه بعدی کیتک با ساختار مثلثی موجود در بدنه خود استحکام دستگاه را افزایش و لرزش هنگام پرینت را به حداقل ممکن رسانده است و این اطمینان خاطر را به  شما می دهد تا از بابت لرزش های احتمالی هنگام کار با دستگاه خیالتان راحت باشد و بدون لرزش یک پرینت فوق العاده را انجام دهید.


++ برای مشاهده مقایسه انواع پرینترهای سه بعدی کیتک اینجا کلیک کنید ++


راه حل های دیگر

این مشکل عموما با سه راه حلی که گفتیم حل می شود ولی اگر نشد، راه حل های دیگری هم برای این مشکل وجود دارد.

  • استفاده از فنرهای سفت: اگر فنرهای ترازبندی بستر شل بشوند صفحه ساخت پرینتر تکان می خورد. با استفاده از فنرهای سفت تر می توانید صفحه ی ساخت رو محکم کنید و میزان لرزش را به حداقل رسانده و ثبات صفحه ی ساخت رو حفظ کنید.
  • شتاب را کاهش دهید: شتاب و جرک (acceleration and jerk)، تنظیمات مهمی در پرینت سه بعدی هستند که با آنها میزان سرعت حرکت هد پرینتر و تغییر جهت تعیین می شود. در پرینت مدل هایی که به دفعات زیاد نیاز به تغییر جهت باشد، با کاهش مقادیر این تنظیمات می توان از ایجاد حلقه و زائده در کار جلوگیری کرد و چون تغییر جهت در گوشه ها آهسته تر می شود لبه های کار نرمتر می شود.
  • طرح چاپی خود را اصلاح کنید: سعی کنید طرحی را که در نظر دارید چاپ کنید اصلاح کنید و مسیرهای تغییر جهت را در آن کاهش دهید با این کار به طور چشمگیری از ایجاد حلقه های ناخواسته در مدل جلوگیری خواهد شد.

با انجام تمامی این کار ها می توانید از مشکل ایجاد سایه و حلقه (Ghosting & Ringing) در دستگاه پرینتر سه بعدی جلوگیری کنید و یک پرینت بدون نقص را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آزمون امنیتی *