فرصت باقیمانده

  • 22روز
  • 10ساعت
  • 55دقیقه
  • 37ثانیه
جابجایی لایه ها - کیتک | کیهان صنعت شریف

جابجایی لایه ها

در حین انجام عملیات پرینت گاهی در اثر وارد شدن ضربه یا تکان به دستگاه و علل دیگر، استپر موتور های دستگاه دچار خطا شده و ایراد جابجایی لایه در پرینت قطعه رخ میدهد.

علت اول رخداد این خطا را میتوان به سرعت چاپ بیشتر از حد مجاز نسبت داد. سرعت بالا احتمال خطا در موتورها را افزایش میدهد. برای رفع این ایراد عدد مربوط به سرعت پرینت و جابجایی بدون پرینتTravel) ) هر دو را کاهش دهید. برای دسترسی به تنظیمات مربوطه از مسیر زیر استفاده کنید:

Speed>>Print Speed

اگر باز هم عدم هماهنگی در چاپ لایه ها مشاهده شد، ممکن است که پرینتر مشکل مکانیکی یا الکتریکی داشته باشد. مثلا در بیشتر پرینترهاتی سه بعدی موتورها با کمک چند تسمه تایمینگ موقعیت نازل را تنظیم می کنند. این تسمه ها معمولا از مواد لاستیکی ساخته می شوند و با سیم فلزی مستحکم می شوند. به مرور زمان این تسمه، کش آمده و بر کشش تسمه ای که نازل را جابجا می کند اثر میگذارد. اگر تسمه شل شود درنتیجه بر پولی محرک سر می خورد. و در نتیجه پولی می چرخد ولی تسمه حرکت نخواهد کرد. اگر تسمه خیلی محکم بسته شده باشد، می تواند مشکل ساز باشد. یعنی ممکن است بر اصطکاک مابین دنده ها بیافزاید و در نتیجه جلوی حرکت موتور را بگیرد. پس باید تسمه طوری بسته شود که از سر خوردن آن روی پولی جلوگیری شود نه آنقدر محکم که مانع چرخش کل سیستم شود. پس زمانی که با مشکل عدم هماهنگی در لایه ها مواجه شدید باید تسمه ها را بررسی کنید که نه خیلی محکم و نه خیلی شل باشند و در صورتی که متوجه وجود مشکل در تسمه ها شدید با سازنده برای تنظیم آنها تماس بگیرید.

بعضی از پرینترها یک سری تسمه دارند که با پولی هایی که به یک شفت موتور پله ای متصل است به حرکت در میایند و یک پیچ کوچک تنظیم ( پیچ گرب) دارند. این پیچ گرب، تسمه را به شفت موتور محکم می کند تا دو قطعه با هم بچرخند. ولی اگر پیچ گرب شل باشد قرقره با شفت موتور نمی چرخد و در این صورت تسمه و قرقره ها حرکت نخواهند کرد و نتیجتا نازل به مکان مورد درست نمی رسد و ناهماهنگی در چاپ لایه ها پیش خواهد آمد. پس اگر باز با مشکل عدم هماهنگی مواجه شدید تمام اتصالات موتور را بررسی کنید که خیلی شل یا سفت نباشند.

مشکلات الکتریکی متعددی باعث می شود که موتورها جایگاه خود را از دست بدهند. مثلا اگر جریان الکتریسیته کافی به موتور نرسد موتور قدرت چرخش نخواهد داشت. همچنین ممکن است که محرک الکترونیکی دستگاه بیش از حد گرم شده باشد. در این صورت موتور تا زمان سرد شدن از حرکت باز می ایستد. چند روش برای کنترل علل الکتریکی و مکانیکی مشکل عدم هماهنگی ارائه شد هرچند تمام علل این مشکل گفته نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آزمون امنیتی *