فرصت باقیمانده

  • 22روز
  • 10ساعت
  • 55دقیقه
  • 37ثانیه
بهترین تنظیمات دما برای انواع فیلامنت های پرینتر سه بعدی - کیتک | کیهان صنعت شریف

یکی از مهمترین تنظیمات در عملیات پرینت سه بعدی تنظیمات دمایی دستگاه پرینتر سه بعدی است که در بخش هات اند دستگاه و نازل برای ذوب فیلامنت مورد استفاده و در بخش صفحه داغ برای افزایش چسبندگی لایه به سطح مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین مقدار دمای دقیق در انواع فیلامنت ها متفاوت است و ایجاد آن به افزایش کیفیت قطعه پرینتی خروجی کمک خواهد کرد. تنظیمات دما در انجام یک پرینت بی نقص بسیار مهم و اساسی است. در ادامه بهترین دما برای پرینت انواع فیلامنت PLA، TPU، ABS، PETG و نایلون را بیان خواهیم کرد.

علی رغم اینکه تمام فیلامنت هایی که هم اکنون در پرینت سه بعدی بکار برده می شوند ترمودینامیک هستند، هر کدام ملزومات دمایی خودشان را دارند. چرا که ترکیبات شیمیایی فیلامنت های مختلف با هم بسیار متفاوت است. بعضی از آن ها مثل PLA از نشاسته درست شده اند در حالیکه بعضی دیگر مثل ABS برپایه نفت هستند.

آرایش شیمیایی یک ماده ی ترمودینامیک مستقیما بر دمای انتقال شیشه ای – دمایی که در آن دما فیلامنت از یک ماده ی شکننده به ماده ی لاستیکی تبدیل می شود که قابل اکسترود شدن باشد – تاثیر می گذارد. در فرایند پرینت، هر ماده باید به این دما برسد و چون هر پلاستیکی دمای انتقال شیشه ای خاص خودش را دارد، می بایست در دمای متفاوت و خاص خودش پرینت شود.

علاوه بر تعریف دمای اکستروژن، هر نوع فیلامنت به دمای بستر داغ خاص خودش هم نیاز دارد. هنگامی که یک فیلامنت خاص سرد می شود، منقبض شده و تاب می خورد. بستر داغ باعث می شوند روند خنک سازی کندتر شود تا میزان تاب خوردگی به حداقل برسد.

بستر داغ علاوه بر این، باعث اتصال بهتر می شود و تضمین می کند که لایه اول به خوبی می چسبد و قطعه در حین چاپ از بستر جدا نمی شود. پس تنظیم درست این دماها بسیار مهم است. چرا که دقت در این مورد می تواند نتیجه ی کار را از شکست به پیروزی کامل در پرینت برساند.

بهترین دما برای فیلامنت PLA

فیلامت های +PLA برند eSUN

امروزه PLA رایج ترین نوع فیلامنت در بازار است که یکی از دلایل این محبوبیت، سازگاری آن با شرایط مختلف پرینتر است.

PLA در دمای حدود 210 درجه بهتر پرینت می شود، ولی در کل در دامنه ی حرارتی گوناگون از 180 تا 230 درجه به خوبی عمل می کند. این ماده به بستر داغ نیازی ندارد، ولی اگر پرینترتان دارای بستر داغ است دمای آن را بین 20 تا 60 درجه تنظیم کنید.

در هنگام کار با فیلامنت PLA، حواستان باشد که فن های خنک کننده را روشن کنید. در کل، پرینت فیلامنت PLA بسیار ساده است و برای موفقیت در کار نیاز به اقدامات زیادی نیست.

  • دمای نازل: 180 تا 230 درجه
  • دمای بستر:  20 تا 60 درجه

بهترین دما برای فیلامنت ABS

فیلامنت های پرینتر سه بعدی

تا همین اواخر، فیلامنت ABS پر کاربردترین فیلامنت در جهان بود. ولی تحت الشعاع PLA قرار گرفت  چون پرینت با آن بسیار مشکل است. برای پرینت موفق با این ماده به دمای بالاتری نیاز است. در بهترین حالت، دمای نازل باید 210 تا 250 درجه و بستر داغ حدود 80 تا 110 درجه باشد.

علاوه بر این، ABS  را می توان در پرینتر سه بعدی محفظه بسته پرینت گرفت چون روند خنک شدن آن بسیار کند است. در نتیجه وقتی ABS خنک می شود منقبض شده و اگر خیلی سریع خنک شود تاب خورده و از سطح جدا می شود. به همین دلیل، در زمان پرینت با ABS باید فن های خنک کننده را خاموش کنید.

  • دمای نازل: 210 تا 250 درجه
  • دمای بستر: 80 تا 110 درجه

++ چگونگی پرینت با فیلامنت ABS در پرینتر سه بعدی ++


بهترین دما برای فیلامنت PETG

بهترین دما برای فیلامنت PETG

فیلامنت PETG نسبتا تازه وارد و جدید است و ترکیبی از ویژگی های PLA و ABS را دارد. این ماده در دمای بسیار بالا پرینت می شود. دمای نازل باید جایی مابین 220 تا 250 درجه باشد. ولی برخلاف ABS، این فیلامنت به بستر داغ نیاز ندارد.

فیلامنت PETG ، روی بستر بهتر پرینت می شود. در غیر این صورت، بستر باید بین 50 تا 70 درجه داغ شود تا حین پرینت، از اتصال فیلامنت اکسترود شده به بستر مطمئن شویم. به دلیل اینکه کار با PETG به سادگی PLA  نیست، خیلی کمتر از ABS که یکی از محبوب ترین فیلامنت های موجود است، در بازار تقاضا می شود.

  • دمای نازل: 220 تا 250 درجه
  • دمای بستر: بالا تا 75 درجه

++ 5 نکته ساده پرینت فیلامنت PETG در پرینتر سه بعدی ++


بهترین دما برای فیلامنت Nylon (نایلون)

دما در فیلامنت Nylon

نایلون هم یکی دیگر از فیلامنت های فوق العاده قدرتمند است، اگرچه کار کردن با آن چالش برانگیزتر از بقیه می باشد.

این فیلامنت در دمای داغ تر از همه ی فیلامنت های این فهرست پرینت می شود یعنی 240 تا 260 درجه سلسیوس. دمای بستر هم 70 تا 100 درجه کافیست و لازم است که یک لایه از چسب هم زیر لایه ی اول بکار برده شود. چرا که نایلون در اتصال به بستر بسیار مشکل دارد.

نایلون نباید با فن های خنک کننده چاپ شود زیرا برای چسبندگی مناسب لایه، باید گرما را حفظ کند. این ماده همچنین بسیار رطوبت گیر است، به این معنی که هر گونه رطوبت موجود در هوا را جذب می کند. این امر کیفیت چاپ را تا حد زیادی کاهش می دهد، بنابراین فیلامنت باید قبل از چاپ خشک شود.

استفاده از نایلون در ابتدا می تواند چالش برانگیز باشد، اما پس از یادگیری نحوه چاپ صحیح با این ماده، به ابزاری بسیار قدرتمند تبدیل می شود.

  • دمای نازل : 240 تا 260 درجه
  • دمای بستر: 70 تا 100 درجه

++ چگونگی پرینت با فیلامنت Nylon ++


بهترین دما برای فیلامنت TPU

تنظیمات دما در فیلامنت منعطف TPU

فیلامنت های انعطافپذیر TPU بسیار جالب و مفید هستند ولی کار با آنها بسیار مشکل است.

TPU در دماهای مشابه PLA پرینت می‌شود و اگر در دمای 210 تا 230 درجه سانتی‌گراد با بستر بین 30 تا 60 درجه سانتی‌گراد پرینت شود بهترین نتیجه را می دهد.

از آنجایی که این ماده بسیار انعطاف پذیر است، ممکن است در مسیر خروج از چرخ دنده اکسترودر به سمت نازل خم شده و کشیده شود. بنابراین، مهم است که فیلامنت یک مسیر معین را طی کند و به آرامی و بدون بازکشش (retraction) اکسترود شود.

اگر هنگام کار هر کدام از این مشکلات بروز کرد دمای اکسترودر را اندکی بالا ببرید تا فشار خم کننده از روی فیلامنت برداشته شده و مشکل برطرف شود.

  • دمای نازل: 210 تا 230 درجه
  • دمای بستر: بالا تا 60 درجه

++ چگونگی پرینت با فیلامنت TPU ++


دما های اشاره شده، دما های پیشنهادی در رایج ترین فیلامنت های موجود در بازار برای افزایش کیفیت خروجی بودند. شما با تغییر دما در درجه های متفاوت می توانید به بهترین دمای مورد نیاز در هر نوع فیلامنت دست یابید.


++ برای خرید انواع فیلامنت های پرینتر سه بعدی اینجا کلیک کنید ++


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آزمون امنیتی *