فرصت باقیمانده

  • 22روز
  • 10ساعت
  • 55دقیقه
  • 37ثانیه
پرینت و چاپ سه بعدی غذا و مواد خوراکی - کیتک | کیهان صنعت شریف

چیزی که ممکن بود زمانی یک فانتزی به نظر برسد، به سرعت در حال تبدیل شدن به واقعیت است! چاپ سه بعدی غذا توسط چاپگر سه بعدی در چند سال گذشته به سرعت در حال رشد بوده و در حال حاضردیگر یک فانتزی نیست! هم اکنون مواد غذایی پرینتی در برخی دانشگاه‌ها در دنیا فروش و عرضه می شود و حتی بعضی چاپگرهای سه بعدی مخصوص چاپ سه بعدی مواد غذایی طراحی و ساخته شده اند؛ از کیک و شکلات گرفته تا ماکارونی و… . فناوری چاپ سه بعدی این امکان را داده که خوراکی ها شکل های پیچیده ترو خلاقانه تری داشته باشند و به محل بهتری برای اعمال سلیقه‌های هنرمندانه تبدیل شوند.

البته این را هم باید بگوییم که تولید مواد خوراکی با پرینتر سه بعدی معمولا جنبه سرگرمی دارد و فناوری پرینت سه بعدی در تهیه غذا ، بیشتر یک ایده فانتزی تحقق یافته است تا اینکه بخواهد یک نیاز یا مشکل واقعی را برطرف کرده باشد یا یک طعم فوق العاده را خلق کند.

به همین خاطر است که میگوییم در سراسر دنیا، رستوران هایی که از پرینتر سه بعدی استفاده می کنند، به نظر می رسد بیشتر جنبه تبلیغاتی و جذب مشتری برایشان داشته باشد.

با همه این اوصاف، حدس می زنیم مقاله ای که ما و تیم ما برایتان آماده کرده ایم، برای شما هم جالب باشد و دوست داشته باشید برخی از مدل های سه بعدی خوراکی را ببینید!

پرینت سه بعدی میوه ها

یک چاپگر سه بعدی مبتنی بر مایع در جهان توانسته به عنوان یکی از اولین کاربردهای خود در چاپ مواد غذایی، آب میوه و پودر آلژینات سدیم را برای ساخت میوه ها ترکیب کند.

(آلژینات ماده ای ست که در صنایع غذایی از آن به عنوان غلیظ کننده ، ماده ژل کننده و… استفاده می شود. این روزها، آلژینات به تعداد زیادی ازغذاها مانند: بستنی، ژله، نوشیدنی های پایه ی شیر، چاشنی ها، نودل های فوری و … افزوده میشود[1])

تصویر زیر انار- یا یکی از میوه های خارجی شبیه انار- است که پرینت سه بعدی شده:

پرینت و چاپ سه بعدی میوه 

چاپ ماکارونی سه بعدی

یک شرکت معروف ایتالیایی متخصص در زمینه ماکارونی، اولین چاپگر سه بعدی ماکارونی را با همکاری یک شرکت دیگر در سال 2016 توسعه داد. تا قبل از این فناوری، آنها تنها میتوانستند کیفیت پاستا وغذاهای پاستامحور را افزایش دهند، اما هم اکنون میتوانند علاوه بر این، پاستاهایی با اشکال منحصربفرد تولید کنند. این شرکت اعلام کرده است که در وب سایت خود حداقل 15 مدل مختلف ماکارونی که با چاپگر سه بعدی تولید شده اند را به فروش می رساند.

میگویند برخی از سرآشپزهای معروف در حال حاضر از برخی از این پاستاها در آشپزخانه شان استفاده می کنند.

پرینت و چاپ سه بعدی ماکارونی

چاپ شکلات

همین حالا که این سطرها را میخوانید، شرکت هایی هستند که روی چاپ سه بعدی شکلات کار میکنند. به علاوه، دانشگاه هایی هستند که در حال مطالعه روی دستیابی به تولید  شکلات با تردی کامل از طریق بهینه سازی توپولوژیکی هستند. (توپولوژی یکی از شاخه های علم هندسه هست که اخیراً پیشرفت و کاربرد زیادی داشته. برای اطلاعات بیشتر درباره ش توی گوگل جست و جو کنید.)

برای انجام این کار، شکلات‌سازان فناوری‌های تولید افزودنی(فناوری به کار رفته در چاپ سه بعدی) را با تکنیک‌های سنتی خود ترکیب می‌کنند تا بتوانند طیف های مختلفی از شکلات را با اشکال منحصر به فرد و طعم های یکتا تولید کنند. برخی از این تولیدات صنعتی خوشمزه(!) را میتوانید در تصویر زیر مشاهده کنید:

پرینت و چاپ سه بعدی شکلات

کیک ساخته شده با پرینت سه بعدی

وقتی بشود با چاپگر سه بعدی شکلات تولید کرد، چرا کیک نه ؟ کیک های چاپ شده با فناوری پرینت سه بعدی، به همان اندازه که خوشمزه و شیرین هستند، هنرمندانه و زیبا هم هستند! به کیک زیر نگاه کنید(البته اگر اضافه وزن ندارید و با دیدن آن رژیم تان را نمیشکنید) طرح این کیک، از طرح یک پنجره‌ی به شکل گل رز الهام گرفته شده و با استفاده ازاین فناوری پرینت شده است.

پرینت و چاپ سه بعدی کیک

اگر یک سرآشپز هنرمند و خلاق باشید، میتوانید با کمک فناوری چاپ سه بعدی یک کیک کوهی بسازید! مثل تصویر زیر که کوه « مون بلان» (نام بلندترین کوه از رشته کوه آلپ، همان رشته کوه معروف قاره اروپا) تبدیل به یک مدل خوشمزه و خوردنی شده است:

پرینت و چاپ سه بعدی کیک

توضیح: تصویر اول کوه مون بلان ، و تصویر دوم کیک مدل شده این کوه.

فکرش را بکنید! مثلا تا چند سال آینده -اگر فناوری چاپ سه بعدی پیشرفت و پیشرفت کند و به یک صنعت رایج و ارزان تبدیل شود- وقتی میخواهید برای تولد فرزندتان یا همسراتان به قنادی سر خیابان کیک تولد سفارش دهید، به جای اینکه تصویردلخواه تان را برای شان بفرستید تا روی کیک چاپ کنند میتوانید چند ساعت پشت لپتاب خود بنشینید و درنرم افزار solidworks مدل سه بعدی دلخواه تان را طراحی کنید و فایل  stl  مدل تان را برای شان بفرستید و در نهایت یک کیک سه بعدی  با مدل دلخواه برایتان بپزند! 

خوراکی های سه بعدی بامزه

پرینت و چاپ سه بعدی انواع خوراکی های بامزه

یکی از دغدغه های پدر و مادرها این است که فرزندشان به مواد غذایی سالم و مقوی – مثل اسفناج – علاقه نشان نمیدهند و دائم دلشان میخواهد غذاهای فست فودی پر از سوسیس و کالباس و … بخورند! و هر چقدر هم تلاش میکنند موفق نمیشوند! یکی از ایده های جالب ، استفاده از فناوری پرینت سه بعدی برای تولید غذاهای جالب و بامزه است. برای کودکی که عشق دایناسور است، خوردن یک دایناسور اسفناجی سه بعدی میتواند خیلی جذاب تر باشد تا برگ های همان اسفناج!

حالا ممکن است بگویید این اشکال خوراکی را می توان با کمک قالب های مخصوص با روشی آسان تر و ارزان تر تولید کرد. حرف شما درست است؛ اما مزیت فناوری سه بعدی در این است که هر طرح و مدلی را می توان بسیار ساده و راحت به کمک دستگاه پرینتر سه بعدی تولید کرد بدون اینکه نیاز به طراحی، آزمایش و تزریق صنعتی قالب داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آزمون امنیتی *